Moje porady

Owoce jagodowe.

Dlaczego powinniśmy jeść owoce jagodowe ?

Owoce takie jak jagody maliny, poziomki , borówki, agrest, truskawki , jeżyny czy porzeczki stanowią obszerną grupę owoców zwanych jagodowymi o wyjątkowych wartościach odżywczych oraz dietetycznych . Obfitują bowiem w duże ilości witamin , składników mineralnych , przeciwutleniaczy ( antyoksydantów) oraz błonnika. Co ważne, dostarczają one bardzo niewielu kalorii , nie zawiodą więc wszystkich tych, którzy walczą z nadmiarem kilogramów. W okresie letnim szczególnie możemy cieszyć się ich dużą dostępnością i jednocześnie różnorodnością i właśnie w tym czasie powinniśmy korzystać z nich najwięcej, gdyż wpływ tych owoców na nasze zdrowie jest nieoceniony.
Przykładem są maliny , które z powodzeniem mogą spożywać osoby na diecie , przyszłe mamy, jak i panie, które karmią piersią. Maliny zawierają sporo potasu niezbędnego do prawidłowej pracy układu krążenia, ponadto wielkim atutem malin jest bardzo duża zawartość witaminy C, witaminy E, karotenoidów oraz polifenoli, które chronią nasz organizm przed rozwojem nowotworów i chorób układu krążenia. Cechuje je również wysoka zawartością błonnika stymulującego prace jelit. Podobne właściwości posiadają również truskawki czy poziomki dzięki aktywności substancji zwanej pektyną usuwają z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii , blokują wchłanianie ,,złego cholesterolu”, usprawniają pracę układu krwionośnego ,pomagają walczyć infekcjami bakteryjnymi czy wirusami. Wspaniałymi owocami w prewencji chorób przewlekłych takich jak otyłość czy cukrzyca są jagody . W owocach jagód czy borówek znajdują się niezmiernie ważne i korzystne dla naszego organizmu pierwiastki mineralne, zwłaszcza selen, cynk, miedź i mangan, oraz witaminy C, A, B, PP.
Ponadto są one polecane dla osób narażonych na długą ekspozycje słoneczną bowiem zawarte w jagodach substancje zwane antocyjanami tworzą naturalny filtr słoneczny pochłaniający szkodliwe promienie UV . Antocyjany zawarte w jagodach poprawiają krążenie w gałce ocznej co sprawia, że jest ona lepiej dotleniona. Z kolei nieocenionym źródłem witaminy C i niezwykle dietetycznym owocem jest czarna porzeczka polecana osobom chcącym schudnąć lub dbającym o utrzymane należnej masy ciała a także dla diabetyków. To owoc sycący zapobiegający zaparciom i poprawiający trawienie . Wszystkie porzeczki, niezależnie od koloru, są niskokaloryczne, nieco kwaśne ale zaledwie 30 gram tych owoców wystarcza by zaspokoić dobowe zapotrzebowanie na witaminę C. Ze względu na właściwości moczopędne, przypisuje im się również właściwości oczyszczające.
Świetne właściwości dietetyczne mają również jeżyny przyspieszają bowiem przemianę materii, wspomagają pracę układu krążenia a zawartość witaminy K oraz wapnia i magnezu ma wspaniały wpływ na budowę tkanki kostnej . Jeżyny łagodzą objawy PMS oraz menopauzy.
Podsumowując owoce jagodowe posiadają niezwykle wiele zalet prozdrowotnych i dietetycznych dla naszego organizmu warto je, więc włączyć do codziennej diety zarówno w postaci świeżej w miesiącach letnich jak i mrożonej w okresie jesienno –zimowym.

Migdały

Czy warto jeść migdały ?

Zdecydowanie tak.
Porcja migdałów dziennie jest nie tylko wyśmienitą przekąską, lecz również doskonałym źródłem wielu cennych składników odżywczych. Świetnie zaspokajają apetyt, oraz prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Migdały to źródło białka , witaminy E, B2 jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika, magnezu, wapnia czy cynku. Dzięki witaminie B mają korzystny wpływ na układ nerwowy. Poprawiają pamięć i koncentrację a składniki zwane flawonoidami zawarte w migdałach usuwają wolne rodniki uszkadzające naczynia krwionośne a zatem chronią przed miażdżyca, nadciśnieniem oraz zmniejszają ryzyko zawału serca. Są również świetnym składnikiem w profilaktyce przeciwnowotworowej dzięki zawartości licznych przeciwutleniaczy. Głównie za sprawą cynku spowalniają procesy starzenia oraz przywracają zdrowy i piękny wygląd włosom i paznokciom. Ponadto świetnie odkwaszają nasz organizm , wpływają korzystnie na układ odpornościowy oraz zwiększają wrażliwość organizmu na insulinę tym samym zapobiegają rozwojowi cukrzycy. Migdały, zawierają sporo tłuszczu i są kaloryczne, ale mimo wszystko sprzyjają odchudzaniu a to za sprawą błonnika ,którego zawierają dość sporo a który na długo wypełnia żołądek, dając uczucie sytości.

Woda

Czy woda odchudza?

Wypijanie wody przed każdym posiłkiem może przyspieszać utratę zbędnych kilogramów.
Zwykła woda skuteczniej stymuluje chudnięcie, niż drogie tabletki i koktajle odchudzające. Badania dowodzą, że osoby, które przed każdym posiłkiem wypijają dwie szklanki wody, zrzucają znacznie więcej kilogramów, niż osoby, które w odchudzaniu skupiają się wyłącznie na liczeniu kalorii, ponieważ woda wypełnia żołądek i sprawia, że uczucie nasycenia posiłkiem pojawia się znacznie szybciej. Pamiętaj jednak, że nadmierne spożycie wody może mieć negatywne skutki i prowadzić do obrzęku mózgu.

Czerwone wino

Jakie właściwości ma czerwone wino ?

Czerwone wino
Badania wskazują , że większe właściwości prozdrowotne wykazuje zdecydowanie wino czerwone. W procesie jego fermentacji wykorzystuje się bowiem nie tylko owoce , ale również ich skórki. Są one cennym źródłem flawonoidów, którym to właśnie wino zawdzięcza swoje wspaniałe właściwości wykazujące silne, ale korzystne działanie w obrębie serca i układu krwionośnego. Zwiększają światło tętnic, przez co krew krąży szybciej, zaopatrując w niezbędne składniki każdą komórkę ciała. Dzięki tym związkom hamowane są również procesy zakrzepowe jak również mogą znacznie zmniejszyć ilość złego cholesterolu w organizmie. Zapobiegają tym samym zmianom miażdżycowym .
Mimo tych wszystkich leczniczych i prozdrowotnych właściwości, nie zapomnijmy, że czerwone wino jest też alkoholem, do picia którego znajdziemy wiele przeciwwskazań
Zawiera ono około 30 mg czystego alkoholu. Taka dawka jest uznawana bezpieczną. Lampka wina do obiadu to nie tylko miły zwyczaj , ale również działanie na korzyść całego organizmu. Życzmy sobie więc smacznego i pijmy, byle rozsądnie: na zdrowie!

Rzeżucha

Rzeżucha skarbnica witamin i składników mineralnych.

Rzeżucha to wspaniały dodatek do sosów, sałatek, surówek, past rybnych czy jajecznych. Wspaniale komponuje się z twarożkiem i masłem . Świeża rzeżucha to prawdziwa skarbnica witamin A, B2, C, K, kwasu foliowego i wielu składników mineralnych takich jak żelazo, magnez, jod, wapń czy miedź. Posiada właściwości obniżające poziom cukru we krwi oraz korzystnie wpływa na poprawę pracy trzustki. Wspomaga również leczenie osteoporozy, reumatyzmu i anemii. Rzeżuchę zaleca się również osobom z problemami skórnymi.

POKAŻ